Navegadors i cercadors (apunts del 28/09/2009)
Sobre el treball de grup, afegir que:
La nota dependrà de si s'ha practicat bé la blocosfera o no. És a dir, que la feina feta sigui col·laborativa amb la resta d'usuaris que publiquen en relació amb el tema del treball.
Així mateix, es valoraran les relacions entre el propi bloc (en el cas que se n'hagi creat un) i la resta de blocs relacionats (cites, comentaris, aportacions, etc.).
Finalment, cadascú haurà de realitzar una entrada en el seu bloc personal resum (títol + explicació de l'experiència).
Altres tasques pendents d'aquesta setmana són:
Llegir l'entrada sobre wikis al bloc de l'assignatura.
Llegir l'entrada sobre els principis bàsics de la gestió de la informació que també es troba al bloc de l'assignatura.
Sobre aquesta darrera entrada, de les operacions bàsiques que s'enumeren, aprofundirem en la de CERCAR:
A part del navegador conegut per la majoria de nosaltres, l'Internet Explorer, també disposem del Firefox. Mentre que en el cas del primer estaríem parlant de software propietari (de pagament), el Firefox és un software lliure creat per comunitats d'usuaris.
FIREFOX
Com a eines molt útils d'aquest navegador tindríem:
Diccionaris (eines -> complements -> Diccionari català)
RSS (eines -> complements -> Canals, notícies i blogs)
FoxTab (eines -> complements -> FoxTab; serveix per veure totes les pestanyes que tenim obertes en una mateixa pantalla)
GOOGLE
És un cercador que indexa tot el que troba dins el World Wide Web. Google de per sí no emmagatzema pàgines web sinó que ens redirecciona a pàgines web que contenen els paràmetres que busco.
Alguns consells útils per aprofitar al màxim les opcions d'aquest cercador són:
Triar bé l'idioma -> Potser de vegades trobarem més informació en anglès que en català o en castellà.
Afegir paraules que complementin la nostra cerca.
Utilitzar les cometes ("....") si m'interessa que el cercador em busqui aquell conjunt de paraules de forma literal.
Fer servir l'apartat d'Opcions per afinar la cerca. Exm: seleccionar el tamany, el tipus o el color en el cas que estigui buscant imatges.
Utilitzar l'apartat de Cerca avançada per posar més restriccions a la meva cerca i guanyar temps.
Fer ús del traductor de Google, que no només serveix per traduir un fragment de text sinó que a més ens permet traduir webs senceres (Eines -> selecciono el català, p.e. -> l'arrossego fins a la barra de l'explorador del Firefox). A partir d'aquest moment, només haig de clicar en aquesta opció per traduir la pàgina que estigui visitant en aquell moment al català.
Cas pràctic: Per on començaríem a buscar revistes educatives?
Algunes possibilitats serien XTEC, gencat, la web del Ministeri d'Educació o la web de la biblioteca de Blanquerna.
Alguns dels avantatges de buscar aquesta informació a la web de la biblioteca de Blanquerna en comptes de buscar-la directament al Google són que algú ha filtrat prèviament la informació i que en el cas que volguéssim consultar la revista original probablement la trobem a la biblioteca. És a dir, que estaríem trobant informació de qualitat, que es tracta d'un criteri de selecció molt important juntament amb la fiabilitat i l'adequació.
Un tema bàsic quan es busquen continguts al World Wide Web és el tema dels DRETS D'AUTOR. Si cerquem, p.e., imatges al Google, és probable que aquestes tinguin drets d'autor. No obstant, la sensació d'"estar robant" és menor quan la informació es troba en format digital perquè:
És un delicte que solem fer en la intimitat.
La informació és més fàcil de copiar (de fet, no existeix diferència entre còpia i original).
Hi ha diverses opcions per tal de respectar l'autoria dels continguts:
a) Citar l'autor.
b) Cercar la informació en una web especialitzada o en una web sobre fotografia (p.e.) i pagar per obtenir aquesta informació.
c) Si el text que es vol citar és curt, fer-ho entre cometes ("...") o treballar-ne la informació si és extens.
d) Enganxar directament el link a través d'un hipervincle (ja sigui hipertext o hipermèdia).
Exm: Una possible font d'imatges que a més permet pujar directament l'enllaç i que identifica perfectament l'autor dels continguts és Flickr (portal per compartir fotografies).
Si, a més, la fotografia l'hem feta nosaltres, també ens estalviem possibles problemes de fiabilitat. Sinó, una bona opció seria extreure-la de fonts fiables.
Una altra eina molt útil dels cercadors són els apartats d'Historial i Preferits. L'Historial emmagatzema les darrers pàgines que hem visitat; l'apartat de Preferits les que nosaltres hem volgut guardar. El problema és que tota aquesta informació queda registrada a l'ordinador que estem fent servir en aquell moment. Si volem tenir aquesta informació sempre disponible tenim diverses solucions:
Afegir-les a l'iGoogle.
Desar-les al nostre bloc personal.
Utilitzar els anomenats marcadors socials (webs que serveixen per emmagatzemar, valorar i compartir les webs que anem visitant). Això ens permet conèixer "de què es parla" actualment al World Wide Web.
Exm: http://meneame.net/
http://delicious.com/
En el cas d'aquest darrer marcador social, p.e., un pot obrir-se un compte i personalitzar-se el perfil afegint-hi les eines del Firefox. Un cop un s'hi ha creat un perfil públic, ja pot comentar i etiquetar tot allò que trobi interessant mentre navega.
Tasca pel proper dia: Donar-se d'alta a delicious.com, crear-se un perfil i, si es troba alguna web on hi aparegui la icona de delicious, afegir-la.
Blc extret de Elisa Capellades
Extreure informació dels temes del projecte
Fa 10 anys
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Sóc la Laia Nieves, estudiant de primer curs del Grau d'Educació Infantil a la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna.
Aquest bloc esta destinat a facilitar el recull de idees, treballs...les quals aniré penjant periòdicament els treball que vagi elaborant durant aquest curs.
Fins aviat!